Bedreigingen of kansen voor de toekomst van de hotelindustrie 26 juni 2019

Zijn hoteliers wel voldoende op de hoogte welke dreigingen, eisen en trends men de komende decennia kunnen verwachten? De ontwikkelingen gaan razendsnel. Een hotel is tegenwoordig meer dan alleen maar een plaats om te overnachten. Steeds meer gaat het om totaalbeleving en gemak. Maatschappelijke verandering liggen hieraan ten grondslag.

Wat houdt de toekomst van gastvrijheid in? Over het algemeen stellen ervaringsdeskundigen voor dat hoteliers de onderstaande ontwikkelingen goed in de gaten moeten houden.

Standaardisatie kan niet meer de norm zijn.
Het wordt steeds belangrijker om de services te personaliseren en aan te passen aan de behoeften en voorkeuren van de reizigers.

Waarde creëren, focus op nichemarkten.
Meer maatwerk en specialisatie kan het mogelijk maken waard creatie voor horecabedrijven te vergroten. Maar wees voorzichtig, zoals een respondent zei, omdat dit vereist om echt na te denken over de waarde propositie van uw aanbod en niet “simpelweg branding en re branding”.

Benut technologie als een accelerator voor bedrijven.
Technologie vormt de kern van de hotelervaring, zowel in de kamer als voor en na de reis. Dit zal leiden tot de ontwikkeling van nieuwe concepten en meer innovatie in de hotelindustrie en zal bijdragen aan de opkomst van een steeds meer geïndividualiseerd aanbod.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid is een morele en een economische verplichting.
De impact van het broeikaseffect kan vandaag worden beschouwd als een groot risico voor beide bedrijven, die mogelijk in omzet en winst en de samenleving als geheel verliezen. Het is dus cruciaal voor overheden maar des te meer voor bedrijven om duurzamer te worden: “niet alleen groene, maar echt duurzame bedrijfsmodellen”.

Hotel Breeze IJburg Amsterdam, op dit moment het duurzaamste hotel ter wereld!
https://www.breezeamsterdam.com/

Ontwikkel flexibele bedrijfsmodellen.
“Het toerisme, door de steeds groeiende reizigersstromen, zal een risico kunnen vormen aangezien het aantal reizigers gestaag blijft groeien. Dit zal gepaard gaan met meer stedelijke regelgeving als reactie op deze
onevenredige toename van toeristenstromen. Zo zijn in Amsterdam al maatregelen zijn genomen om toerisme meer te spreiden, worden cruiseschepen uit de stad geweerd en ook touringcar bussen kunnen steeds minder
vaak de stad in.

De consensus draait om de noodzaak voor de toeristenindustrie om continu te evolueren om zich sneller aan te kunnen passen aan de huidige situatie.

De impact van de deeleconomie en de tendens van de hedendaagse klanten om traditionele hotels te vermijden eisen dat de hotelindustrie zichzelf opnieuw moet gaan uitvinden omdat teveel hotels niet meer voldoen aan deze eisen. Dit standpunt wordt mede ingegeven door het toenemende belang van technologie in de horeca en de kracht die technologiebedrijven verwerven. En hier kunnen ook risico’s aan zitten…

De voorspelling van EHL, Hospitality insights, is dat grote technologiebedrijven in de toekomst de meeste hotelmerken gaan vervangen, omdat ze technologische vernieuwingen en oplossingen kunnen bieden en tevens
die markten kunnen creëren om klanten aan zich te binden. Zoals Facebook, met ruim 2,3 miljard gebruikers, de digitale munt Libra gaat introduceren zou het ook zomaar kunnen gebeuren dat bekende merken zoals Google, Booking Holdings en Expedia hotelmerken gaan overnemen.

De traditionele hotelindustrie zal zich hoe dan ook in de komende decennia moeten evolueren naar meer gerichte nichemarkten in de wetenschap dat bovengenoemde (tech) bedrijven heel veel data in huis hebben, wat heel gericht ingezet kan gaan worden. Hoe beangstigend dit ook mag klinken moet de industrie juist dit als kans zien en zichzelf dwingen zich opnieuw uit te vinden om voor henzelf nieuwe kansen te creëren en uitdagingen het hoofd te kunnen bieden.

© 2019 Ab Oosterhof Ab Interieur-en hospitality architecten. www.HOSpeed.nl

Direct een afspraak maken? Dat kan zeker!

Neem vrijblijvend contact op met ons