Minder zakelijke reizigers meer kansen voor jou hotel!

Minder zakelijke reizigers meer kansen voor jou hotel!

In de post-Coronatijd verwacht men minder  zakelijke reizigers. Toch zal ook deze groep weer langzaam op gang komen. Deze groep blijft, voor elk hotelier, een belangrijk, zoniet de belangrijkste doelgroep om zich op te richten. Hoe kun je dan voortijdig zorgen dat de zakelijke reiziger voor jouw hotel kiest?

Als hotel moet je je meer gaan onderscheiden van je concurrent.  Per slot van rekening zal deze zakelijke reiziger vaak gebruik maken van extra hotelfaciliteiten, meerdere keren terugkeren naar jouw hotel en dit vervolgens aanbevelen aan andere collega's en zakelijke partners.

Wie is de zakelijke reiziger?

Zakelijke bezoekers zijn bijvoorbeeld werknemers die naar een vergadering, beurs of conferentie reizen. Of de directeur of manager die naar buitenlandse vestigingen reist. Oftewel is de zakelijke reiziger op zijn reis altijd zakelijk actief buiten zijn eigen vertrouwde werk en privé omgeving! Daarnaast zal deze reiziger doorgaans meer dan één nacht in zijn hotel overblijven.

Zijn ze de meest technologisch onderlegde, sociaal gedreven, slimme reizigers van de gedeelde economie ter wereld. Ze kunnen overal ter wereld terecht met apps en smartphones, niet beperkt tot plaatsen waar ze eerder waren of talen die ze al kennen.

De moderne zakenreiziger is echt een man of vrouw van de wereld.

Steeds vaker besteden bedrijven reismanagementverantwoordelijkheden uit aan professionele reismanagementbedrijven of zakelijke reisbureaus. Dergelijke bedrijven wenden zich meestal tot een wereldwijde distributiesystemen van bijv. GDS om voor zijn klant de beste hotels met de beste kamerprijzen voor een bestemming te vinden.

Om deze reden is het een van de belangrijkste stap waarop U als hotelier kunt zorgen dat u meer zakelijke reizigers aantrekt, door verbinding te maken met aanbieders van  reisdistributiesystemen zoals b.v. een  GDS-systeem. Hoe eenvoudiger het voor zakenreisbureaus is om uw hotel te vinden en de beschikbaarheid te controleren, hoe groter de kans dat men uw hotel kiest voor hun zakelijke reisbehoeften.

Waarom zijn zakenreizigers belangrijk voor jouw hotel?

Zakelijke reizigers zijn om een ​​aantal verschillende redenen een belangrijke doelgroep voor hotels. Ten eerste blijft  zakelijk reizen een belangrijke markt, met de beschikbaarheid van vluchten en  bezoeken van zakelijke evenementen en conferenties. De behoefte blijft om elkaar te ontmoeten, te netwerken,! Dat betekent dat zakelijk reizen altijd zal blijven en wellicht op termijn zelfs weer gaat groeien!

Van mensen die voor zaken moeten reizen, kun je verwachten dat ze meerdere keren per jaar naar hetzelfde gebied reizen. Als jij als hotel hen kan aantrekken en een positieve indruk kan maken, kan dit mogelijk leiden tot terugkeer van hen en hun werkgevers. Bovendien kunnen ze jouw hotel ook aanbevelen aan andere mensen waarmee ze in contact staan.

Zakenreizen kunnen minder seizoensgebonden zijn en evenementen worden vaak ruim van tevoren geregeld. Door kamerboekingen van tevoren te beveiligen, kunt u vraag en aanbod effectiever beheren. Gasten die een stad voor zaken bezoeken, kunnen ook extra geld uitgeven aan zaken zoals vergaderzalen of het huren van werkplekken in uw hotel.

Bovendien is er een groeiende trend voor ‘bleisure’ gasten - diegenen die reizen voor zakelijke doeleinden, maar hun verblijf verlengen voor recreatieve doeleinden. Hotels die deze gasten aantrekken, profiteren van een langer verblijf en meer geld dat wordt uitgegeven aan extra hoteldiensten, zoals wasservice, roomservice, restaurantboekingen en toegang tot de fitness/welnessruimte.

Voorzieningen

Voorzieningen zijn ook belangrijk!  De zakenreiziger moet zich 's ochtends op zijn werk voorbereiden en goede voorzieningen zoals ontbijt, koffiezetapparaat, strijkijzer en strijkplank op de kamer zijn essentieel voor de ochtendvoorbereiding. De zakenreiziger moet tijdens zijn zakenreis verbonden blijven met zijn klanten en collega's en heeft constant toegang nodig tot belangrijke bestanden en e-mails.

 

Investeer in een perfect beveiligde ICT en zakelijke boeking sites

Voor de zakelijke reiziger is een snel en goed beveiligd netwerk een must! Investeer indien mogelijk in een snel netwerk gecombineerd met mogelijkheden om extra hotelfaciliteiten  te kunnen boeken wat meer omzet genereerd. Er zijn bedrijven die al intelligente apps leveren speciaal voor deze doelgroep. Stel je eens voor dat deze app, als personal assistent, jouw gast continu informeert over vertragingen e.d. maar ook reisadvies geeft, taxi belt, afrekent, een reservering regelt en leuke wetenswaardigheden of tips over de omgeving geeft…

Creëer  een loyaliteitsprogramma

Een andere interessante tip om meer zakelijke reizigers aan te trekken, is zich te concentreren op zowel nieuwe als voormalige gasten. Houd er rekening mee dat veel zakelijke reizigers vrij vaak naar jouw regio reizen. Als het gaat om het regelmatig terugkerende zakelijke gasten kan het bieden van een loyaliteitsprogramma een interessante oplossing zijn om deze gasten meer binding te geven met uw hotel. Denk aan kortingen, gratis upgrades en bij aanmelden van nieuwe gasten belonen met een gratis overnachting met de mogelijkheid om gelijk belangrijke gegevens te verzamelen om in de toekomst met deze nieuwe gasten te kunnen communiceren.

 

 

De juiste communicatie voor de juiste doelgroep

Een veel voorkomende fout in de hotelbranche is om alle communicatie met gasten of potentiële gasten generiek te maken, of de communicatie te richten op vrijetijdsklanten. Een van de beste manieren om zakelijke reizigers naar uw hotel te trekken, is echter om de juiste communicatie voor de juiste doelgroep te gebruiken.

Of het nu gaat om uw marketinginspanningen, e-mails voor aankomst, interacties op sociale media of elders, communiceer met zakenreizigers op een manier die voor hen zinvol is. Vraag of ze een vergaderruimte willen boeken. Promoot uw wifi of de mening van eerdere zakenreizigers. Informeer naar restaurantreserveringen of luchthaventransfers.

© Ab Interieur- en Hospitalityarchitecten, Ab Oosterhof,