Blogs 7 manieren om een hotelkamer om te vormen tot een slimme kamer 18 maart 2020

Het slimme hotelkamerconcept is een van de belangrijkste technologietrends die tegenwoordig in de horeca opduikt. Het idee van een slim hotel is inderdaad aantrekkelijk voor klanten, om een hele reeks redenen, waar onder meer gemak en personalisatie. Hoewel een groeiend aantal eigenaren bereid zijn om het idee te omarmen, weten velen niet hoe ze de implementatie van slimme ruimtetechnologie moeten doorvoeren.

Allereerst is het belangrijk om vast te stellen wat we bedoelen met een ‘slimme hotelkamer’. In feite verwijst dit naar een ruimte die gebruik maakt van het internet der dingen, waarbij alledaagse apparaten worden voorzien van internetconnectiviteit. Als gevolg hiervan kunnen verschillende apparaten en objecten in de ruimte digitale informatie verzenden en ontvangen.

Apparaten met deze mogelijkheid worden vaak ‘slimme’ apparaten genoemd en hun voordelen zijn talrijk. Concepten die vaak worden geassocieerd met slimme ruimtetechnologie omvatten stembesturing, automatisering, energie-efficiëntie en verbeterd reactievermogen. In-room technologie kan mogelijk ook communiceren met de persoonlijke smartphones van gasten.

Waarom worden slimme hotelkamers belangrijk?

Slimme hoteltechnologie wordt een steeds belangrijker concept, omdat het de klantervaring aanzienlijk kan verbeteren. Met slimme ruimtebediening kunnen gasten bijvoorbeeld hun kamer precies krijgen zoals zij het willen, qua temperatuur, verlichting en airconditioning, zonder individuele apparaten handmatig aan te passen.

Evenzo kan een slim hotel entertainmentapparatuur aanbieden die kan worden bediend via spraakopdrachten, of kan het mogelijk maken dat dingen als roomservice worden besteld zonder dat een ander mens hoeft te spreken. Deze dingen dragen allemaal bij aan het algehele gemak van een verblijf in een hotel, wat de perceptie van een gast van zijn verblijf kan verbeteren, zijn of haar verblijf onvergetelijker kan maken en het waarschijnlijker maakt dat hij in de toekomst terugkeert.

Omdat slimme hotelkamers nog steeds een nieuwheidsfactor hebben, kunnen ze de vraag verbeteren, waardoor hotels uiteindelijk de kamerprijzen kunnen verhogen en de inkomsten die ze van gasten genereren, kunnen optimaliseren. Terwijl het conversieproces waarschijnlijk aanzienlijke investeringen vereist, kunnen slimme hotelkamers geld besparen.

1. Ruimtebediening

Een van de meest voorkomende manieren waarop hotels slimme kamers worden, is de toevoeging van gepersonaliseerde ruimtebediening. ICT-technologie betekent bijvoorbeeld dat de verlichting van een kamer, verwarming, airconditioning en zelfs gordijnen kunnen worden bediend vanaf een centrale locatie, zoals een smartphone, slimme luidspreker, slimme hub of tablet.

Merken als Hilton hebben deze slimme hoteloplossingen al uitgerold, waardoor hun gasten de thermostaten in hun kamers kunnen bedienen via hun smartphones. Andere hotels zijn verder gegaan, waardoor gasten de gewenste voorwaarden in hun kamer kunnen instellen via hun telefoon, waarbij de apparaten de kamer automatisch op die manier gereguleerd houden. Ondertussen wordt spraak gestuurde verlichting ook steeds meer verspreid, dankzij apparaten zoals Amazon Echo.

2. Spraak gestuurd entertainment

Slimme luidsprekers en slimme hubs kunnen ook worden aangesloten op entertainmentapparaten in een slimme hotelkamer, waardoor deze apparaten kunnen worden bediend via spraakherkenning. Hiermee kunnen gasten basis spraakopdrachten geven om de televisie overal in de kamer aan of uit te zetten of om van kanaal te veranderen.

Hotels kunnen echter verder gaan met dit concept, waardoor gebruikers complexere opdrachten kunnen geven, zoals het afspelen van persoonlijke muziekafspeellijsten via slimme luidsprekers of het bestellen van pay-per-view-films via spraakbesturing. Uiteindelijk draagt ​​dit bij aan een gemakkelijkere ervaring, omdat apparaten overal in de kamer kunnen worden gebruikt.

3. Snellere gastenservice

Een belangrijk voordeel van het internet der dingen binnen een slim hotel is de mogelijkheid om apparaten te verbinden met hotelservices. Cruciaal is dat deze diensten kunnen variëren van traditionele gastdiensten, zoals roomservice voor eten of drinken, tot dingen zoals het boeken van een massagesessie of een oefening in de fitnessruimte van het hotel.

Een slimme hotelkamer kan een spraak gestuurde slimme hub bevatten of zelfs gasten toegang geven tot een app via de televisie of via een tablet. Hiermee kunnen klanten roomservice bestellen door op een touchscreen te klikken of spasessies boeken via eenvoudige spraakopdrachten die aan de slimme hub worden gegeven.

4. Duurzame hotelkamers

Klanten houden zich steeds meer bezig met concepten als duurzaamheid en velen zijn bereid meer uit te geven aan milieuvriendelijke merken. Ondertussen moet hotelmanagement ook aandacht besteden aan duurzaamheid, omdat mogelijkheden om geld te besparen op energiekosten kansen bieden om de algemene bedrijfsresultaten te verbeteren.

ICT-technologie kan hierbij helpen door geautomatiseerde energiebesparing. Stel je bijvoorbeeld voor dat een kamer automatisch het lichtniveau in een kamer detecteert en vervolgens de helderheid van de lampen naadloos vermindert of verhoogt; of dat de verwarming automatisch wordt aangepast, gebaseerd op kamertemperatuur, om geld te besparen.

5. Interactieve kaarten

Een van de meest interessante en unieke manieren waarop hotelketens een standaard hotelkamer in een slimme kamer hebben getransformeerd, is het gebruik van interactieve wandkaarten. In feite biedt internetconnectiviteit de optie om kaarten te implementeren die realtime informatie kunnen leveren, zoals openingstijden van restaurants en online beoordelingen.

Een aantal hotels  hebben dit concept een stap verder gebracht door het te combineren met augment reality-technologie. Door een app te downloaden en hun smartphone op een van de muurkaarten te richten, kunnen gasten meer informatie bekijken over enkele van de lokale toeristische bezienswaardigheden en bezienswaardigheden, waardoor de kernfunctie van de kaart wordt verbeterd.

6. Data gestuurde standaardkeuzes

Een van de uitdagingen in verband met slimme ruimtetechnologie is het handhaven van de privacy van gebruikers en de juiste zorgvuldigheid bij het verzamelen van gegevens. Niettemin kunnen sommige gebruikersgegevens worden verzameld en gebruikt, zonder inbreuk te maken op de privacy van personen, en een voorbeeld hiervan is basisinformatie over het apparaat gebruik.

Om dit punt te illustreren, kan een hotel gegevens verzamelen over het populairste radiostation waarnaar wordt geluisterd via de aangeboden slimme luidsprekers. Hiermee kunnen ze vervolgens een gegevens gestuurde, op feiten gebaseerde beslissing nemen over welk radiostation ze als standaardoptie moeten instellen, waardoor toekomstige gasten onderweg mogelijk tijd en moeite kunnen besparen.

7. Gepersonaliseerd entertainment

Ten slotte kan een hotelkamer ook worden omgezet in een slimme kamer door het aanbieden van meer gepersonaliseerde entertainmentopties. In de meeste gevallen zal dit bestaan ​​uit manieren om hotelgasten hun eigen accounts te laten gebruiken bij online services van derden, zoals Netflix, Spotify en Apple Music.

S-Bit uit Moordrecht is een bedrijf die hier in gespecialiseerd is. En ook veel ervaring heeft bij hotels.

© Ab Interieur- en Hospitalityarchitecten Ab Oosterhof,

Direct een afspraak maken? Dat kan zeker!

Neem vrijblijvend contact op met ons